Zrozumieć naukę (...) Projekt SP Lubomia

Logo projektu



Projekt w ramach RPO WSL 2014-2020, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, dla osi priorytetowej: XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego dla poddziałania: 11.1.4. Poprawa efektywności kształcenia ogólnego.

 

Projekt pt. „Zrozumieć naukę przez doświadczenia – metoda eksperymentu w edukacji matematyczno-przyrodniczej w Szkole Podstawowej im. Brunona Strzałki w Lubomi”.

Czas realizacji: 01.07.2020 r. – 30.06.2021 r.

Wartość projektu: 418 128,00 zł

Wkład Funduszy Europejskich: 376 315,20 zł

Celem głównym projektu jest kształtowanie i rozwijanie kompetencji matematyczno-przyrodniczych 88 uczniów (w tym 46 kobiet) Szkoły Podstawowej im. Brunona Strzałki w Lubomi (woj. śląskie) przez uczestnictwo w zajęciach dodatkowych opartych o nauczanie metodą eksperymentu przy wykorzystaniu nowoczesnych pracowni przedmiotów przyrodniczych i matematyki, w okresie 01.07.2020 – 30.06.2021r. 

W ramach projektu realizowane będą następujące zajęcia:

Rodzaj zajęć

Zajęcia z matematyki oparte na metodzie eksperymentu dla klas 4

2 gr po 8 os (1h/tyg./gr) – 30 godz. na gr – łącznie 60h

Zajęcia z matematyki oparte na metodzie eksperymentu dla klas 6

2 gr po 8 os (1h/tyg./gr) – 30 godz. na gr – łącznie 60h

Zajęcia z przyrody metodą eksperymentu dla klas 4-8

2 gr po 8 os (1h/tyg./gr) – 30 godz. na gr – łącznie 60h

Zajęcia z biologii metodą eksperymentu dla klas 5-7

2 gr po 8 os (1h/tyg./gr) – 30 godz. na gr – łącznie 60h

Zajęcia z chemii metodą eksperymentu dla klas 7-8

2 gr po 8 os (1h/tyg./gr) – 30 godz. na gr – łącznie 60h

Zajęcia z fizyki metodą eksperymentu dla klas 7-8

1 gr po 8 os (1h/tyg./gr) – 30 godz. na gr – łącznie 30h

 

Grupę docelową projektu stanowią uczniowie klas IV-VIII Szkoły Podstawowej im. Brunona Strzałki w Lubomi. Grupa ta została wybrana na podstawie przeprowadzonej diagnozy sytuacji problemowej szkoły, analizy dokumentów tj. analizy wyników ewaluacji oraz analizy opinii i orzeczeń PPP. Diagnoza wskazała zakres koniecznych do realizacji zadań, które w ramach projektu zostaną zrealizowane. Przygotowana została przez kadrę pedagogiczną oraz Dyrekcję i zatwierdzona przez organ prowadzący.

Na podstawie przeprowadzonej analizy do udziału w projekcie wybrano grupę 88 uczniów w tym 46 kobiet i 42 mężczyzn. Są to uczniowie zamieszkujący Gminę Lubomia oraz miejscowości ościenne. Odbiorcami projektu będą głównie uczniowie zdolni i „przeciętni”, którzy stanowią najbardziej liczną grupę w szkole, bo aż 94% społeczności uczniowskiej. Obecnie dla uczniów zdolnych i przeciętnych w placówce oferowana jest najmniejsza liczba zajęć dodatkowych, ponieważ większość środków, kierowana jest na wyrównywania szans edukacyjnych uczniów słabszych. Uczestnicy projektu wywodzą się ze środowiska wiejskiego, w związku z tym maja ograniczony dostęp do innych niż zajęcia lekcyjne ciekawych form zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia. Uczniowie szkoły mają również problemy wychowawcze i edukacyjne. Związane to jest ze sporą ilością rodzin rozbitych oraz dużej ilości założonych Niebieskich Kart. 6,5 % uczniów szkoły posiada opinie PPP, a 2 % uczniów szkoły orzeczenia PPP. Problemem jest niska motywacja do nauki. Grupa docelowa wymaga wsparcia w zakresie aktywnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem metod poznawczych. Obecnie uczniowie mają bardzo ograniczoną ilość zajęć praktycznych, co jest efektem niedostatecznego wyposażenia szkoły. Uczniowie szkoły oraz ich rodzice są zainteresowani planowaną ofertą edukacyjną wykorzystującą eksperyment, jako metodę pracy z uczniami.

Rekrutacja ma charakter zamknięty - uczniowie uczęszczający do Szkoły Podstawowej im. Brunona Strzałki w Lubomi.

Przed rozpoczęciem realizacji projektu zostanie zorganizowane spotkanie informacyjne Koordynatora z dyrektorem szkoły oraz nauczycielami, na którym przedstawione zostaną główne założenia projektu, jego cele i rezultaty. Następnie odbędą się spotkania z uczniami oraz rodzicami, zapoznają się oni z regulaminem uczestnictwa. Informacja o naborze do projektu będzie zamieszczona na szkolnej tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej szkoły. Kryteria rekrutacji: średnia ocen. Pierwszeństwo w dostępie do zajęć będą mieć osoby uzyskujące najwyższe wyniki z danego przedmiotu, a w przypadku zbyt dużej ilości chętnych

brane pod uwagę będą predyspozycje uczniów m.in. umiejętność samodzielnej pracy, udział w olimpiadach i konkursach. Jeśli to nie wyczerpie zapotrzebowania wówczas utworzona zostanie lista rezerwowa, z której w razie rezygnacji uczestnika projektodawca będzie kwalifikował do wsparcia. Wsparcie kierowane jest do uczniów zdolnych oraz uczniów przeciętnych. Zgodnie z kryteriami rekrutacji w pierwszej kolejności będą uwzględniani uczniowie osiągający wysokie wyniki z danego przedmiotu, stąd w grupie docelowej ujęto uczniów przeciętnych (śr. ocen z wszystkich przedmiotów może być różna od śr. z przedmiotu). Zaplanowana liczba uczniów uczestniczących we wsparciu wynika z realnych potrzeb uczniów. Planowana liczebność grup – zgodna z obwiązującymi przepisami. Każdy chętny złoży w Biurze Projektu formularz zgłoszeniowy podpisany przez rodziców/opiekunów prawnych.

Kampania promocyjna zostanie przeprowadzona przez nauczycieli na lekcjach godzin wychowawczych oraz na zebraniach z rodzicami. Nauczyciele prowadzący poszczególne oddziały szkolne będą odpowiedzialni za wyłonienie grupy docelowej uczniów biorących udział w zajęciach.